Case

Groeien met luisterkaarten: Besties had behoefte aan groeikapitaal

ā€˜Luisterkaartenā€™ voor jonge kinderen, met de avonturen van Woezel & Pip, Dolfje Weerwolfje of Pim & Pom: kinderen zijn gek op verhaaltjes en met de Besties luisterkaarten, Besties app en een smartphone kunnen ze er lekker naar luisteren. Een gouden idee van de jeugdvrienden Niek Nijenhuis en Jobke Egging. Dit resulteerde medio november 2022 in hun nieuwe onderneming Besties.

Het werkt intuĆÆtief en eenvoudig: je downloadt de gratis Besties-app, drukt het Besties-karakter uit de luisterkaart, zet deze in elkaar en plaatst hemĀ  ā€“ nadat je de app geopend hebtĀ  ā€“ op de achterkant van je telefoon. Dankzij NFC-technologie worden de luisterverhalen vervolgens automatisch afgespeeld. Resultaat: tevreden luisterende kinderen. Inmiddels zijn er meer dan 22 luisterkaarten verkrijgbaar, die door bekende Nederlanders worden ingesproken. De reacties zijn enthousiast.

Besties heeft een belangrijk afzetkanaal met 210 winkels van Bruna en de Read Shop. Inmiddels gaan de luisterkaarten ook de grens over: in Vlaanderen liggen ze binnenkort in de bijna 150 winkels van de Standaard Boekhandel, marktleider in BelgiĆ«. Die expansie ging wat sneller dan verwacht. Jobke Egging: ā€œDe Belgen meldden zich bij onsā€¦ā€

Het was onder meer deze groei die een substantiĆ«le kapitaalinjectie in beeld bracht: groeikapitaal voor marketingactiviteiten, het uitbreiden van het aanbod en het door-ontwikkelen van de producten. Tevens word het kapitaal ingezet voor versnelde internationalisering. Niek Nijenhuis: ā€œBesties luisterkaarten zullen in de komende jaren in meerdere landen te koop zijn.ā€

ā€œWe willen de groei vasthouden en ons pakket verder uitbreiden, dat vraagt om meer kapitaalā€, aldus Jobke en Niek. Daarbij kwam InCorpe in beeld voor het organiseren en begeleiden van het traject. Niek Nijenhuis kende adviseur Mats Poorthuis via een tenniscompetitie. Dat leidde in december vorig jaar, een maand na de productlancering, tot een eerste serieuze afspraak, waarbij ook Maurice Schey was betrokken. Het beviel wederzijds.

Via eigen rekenmodellen van InCorpe werd de kapitaalbehoefte vastgesteld. Volgende stap: het opstellen van het informatiememorandum (IM). Een cruciaal stuk gereedschap, want zoā€™n IM vormt altijd de basis voor besprekingen met potentiĆ«le investeerders. Het is een gedetailleerde beschrijving van alle ins en outs van de startup, zoals producten, marktpositie en -potentieel, verdienmodel, financiĆ«le informatie en juridische structuur.

Daarmee konden Maurice Schey en Mats Poorthuis de boer op. Zij benaderden met succes een groep ā€˜informalsā€™, vermogende (oud)ondernemers die het aantrekkelijk vinden om in jonge bedrijven te investeren. Dat ging vlot: ā€œIk heb in de afgelopen jaren meerdere kapitaalrondes voor diverse start- en scale-ups opgehaald en dat verliep bijzonder succesvol aldus Maurice Schey. Diverse investeerders hadden al eens aangegeven dat ze wel wilden meedoen met een nieuw project.ā€

Niek en Jobke waren uitgegaan van een doorlooptijd van zoā€™n negen maanden, ze waren dan ook blij verrast over de soepele voortgang van het proces, dat slechts zoā€™n vijf maanden in beslag nam. Jobke Egging: ā€œWe konden die lijst met potentiĆ«le investeerders ook zelf inzien: het gaf een goed gevoel om te weten wie Maurice en Mats wilden benaderen.ā€ Niek Nijenhuis was bovendien ingenomen met de keuze voor de ā€˜informalsā€™: ā€œDie mensen kennen het klappen van de zweep. We zouden eventueel ook gebruik kunnen maken van hun ervaring.ā€

Maurice en Mats stelden een groepje van zes investeerders samen. Ze maakten bij InCorpe kennis met de mannen achter Besties, die een goed voorbereide pitch hielden. Dat zorgde meteen voor een wederzijds goed gevoel. Maurice Schey: ā€œDie presentatie liep ontzettend goed. Het komt altijd op vertrouwen aan, er moet een klik zijn. De investeerders passen ook heel goed bij elkaar.ā€

Besties heeft nieuwe aandelen uitgegeven in ruil voor groeikapitaal. Naast het groeikapitaal dat de investeerders beschikbaar stelden, stelt de Rabobank een Rabo Innovatielening (RIL) beschikbaar voor een hele gave nieuwe ontwikkeling binnen Besties, stay tuned!

Met de financiĆ«le versterking is Besties optimaal toegerust voor een stabiele, duurzame groei voor de komende vijf jaar. Jobke en Niek streven binnen deze periode naar een introductie op een derde land, mogelijk wordt dat ScandinaviĆ«. Dat gaat lukken, verzekeren ze: ā€œIedereen is enthousiast over ons concept. En we zijn geen eendagsvlieg, we willen een groot succes van Besties maken!ā€

De compagnons en jeugdvrienden ā€“ ze groeiden samen op in Borculo – kijken tevreden terug op het proces rond het aantrekken van het groeikapitaal: ā€œDat is soepel verlopen, het was transparant en het waren korte lijntjes. Mats en Maurice waren de spin in het web. Ze betrokken ons ook constant bij de voortgang en ze hielden ons actief op de hoogte.ā€

Hebben Niek en Jobke nog meer plannen?

ā€œEen kantoor, want we werken nu vanuit huis. Bovendien gaan wij op korte termijn nieuwe collegaā€™s verwelkomen en zitten er afspraken met retailers in ScandinaviĆ« aan te komen.ā€

Adviseur corporate finance

Mats is vanuit zijn functie als adviseur corporate finance een waardevolle ondersteuning voor de partners. Hij zorgt er onder meer voor dat de bedrijfsprestaties van ondernemingen inzichtelijk worden gemaakt.

Specialismen

waarderingsrapport
bedrijf verkopen
bedrijf kopen
waarde optimalisatie

Meer weten?

Heeft u een vraag over hoe InCorpe u kan helpen of adviseren?
Neem dan contact op, we maken graag kennis met u!Ā 

Contact met InCorpe

Direct contact met ons

Bel 088 283 33 00Ā 

Antwoord binnen 24 uur

Mail naar info@incorpe.nl

Groeien met luisterkaarten: Besties had behoefte aan groeikapitaal