Blog

Verkoop bedrijf begint vaak aan de keukentafel

‘Ik vind dat ik een prachtige baan heb. Ik adviseer en begeleid ondernemers bij overnames, het bepalen van de waarde van het bedrijf en ook financieringen. Ik probeer altijd een proactieve instelling te hebben en creatief te zijn bij het uitwerken van deals. En dat maakt het ook zo leuk!’

door

Partner

‘In 2019 ben ik als vierde partner aangetreden bij InCorpe. Na mijn studie economie in Groningen werkte ik tien jaar bij achtereenvolgens ING en Rabobank, waar ik me bezighield met middelgrote ondernemingen. Ik heb altijd interesse gehad in investeringen en het financieren van overnames en dit bracht me vervolgens bij investeringsmaatschappij Reggeborgh Invest als investment-manager. Ik ben er vijf jaar gebleven en beheerde er een breed pakket met onder meer overname- en groeifinancieringen.

Mijn werkzaamheden bestaan voor 80% van de tijd uit het begeleiden van verkooptrajecten en de overige 20% van de werkweek besteed ik aan aankooptrajecten. Doorgaans zijn het grote ondernemingen die op het overnamepad gaan. Ze hebben een stip op de horizon, ze weten waar ze over vijf jaar willen staan. Ze hanteren daarbij een buy-and build-strategie: kraaltjes rijgen, synergie realiseren.

Ik kan wel een voorbeeld geven. Onlangs klopte er een groot bedrijf bij ons aan dat op zoek was naar een kleinere branchegenoot. Zulke ondernemingen hebben een strak overnamebeleid, in dit geval wilde men internationaal groeien, maar de praktische ervaring op het gebied van voor overnames ontbrak. Doorgaans is de begeleiding van zo’n proces het begin van een langdurige relatie.

Toch is het niet uitsluitend een kwestie van harde cijfers en prognoses, emoties spelen ook een rol. Daarom is het belangrijk dat er een adviseur tussen de koper en verkoper zit. Want bij elke transactie zijn er hobbels op de weg en een adviseur kan de gevoeligheden eruit halen. Misschien is het sociale due diligence-onderzoek wel het belangrijkste: een koper wil weten wat het DNA van een bedrijf is.

Soms voel ik me diplomaat, dan weer een beetje psycholoog. Zo zien veel overnemende bedrijven graag dat de directeur van de aanwinst nog een paar jaar blijft, om gebruik te maken van zijn ervaring. Dan is het ook mijn taak om in te schatten hoe hij erin zit, en dat hij na de deal niet spoorslags naar de Bahama’s vertrekt. Ook het managementteam speelt een rol. Je kunt ze aandelen geven om ze te binden, met het oog op de continuïteit. Ik zeg altijd: er zijn drie belangrijke factoren bij een deal: team, team en team!

Bedrijven die te koop zijn en partijen die op het overnamepad zijn, maken vaak gebruik van een online-platform, Brookz of Dealsuite. Ik en mijn collega’s treffen er wel eens interessante kandidaten aan om vervolgens relaties in mijn netwerk hiervan op de hoogte te stellen. Ik weet immers wat zij zoeken. Meestal gaat het zo: als een ondernemer z’n bedrijf wil verkopen, stel ik een redelijk gedetailleerd, maar anoniem profiel op en maakt een short-list met mogelijke belangstellenden.

Zo’n compleet proces kost gemiddeld zo’n negen maanden. Het begint vaak letterlijk aan de keukentafel. De eerste vraag die we altijd stellen: weet je zeker dat je jouw bedrijf wilt verkopen en daar later geen spijt van zult krijgen? Ik zie overigens wel een generatieverschil: jongeren, – zeg maar dertigers en veertigers – verkopen hun onderneming gemakkelijker dan de generatie van de zestigers. Die laatsten hebben alles meegemaakt, van hoog- tot laagconjunctuur. Jongeren hebben alleen maar succes beleefd.’

‘Het aantrekkelijke van mijn specialisme vind ik toch de emoties die een rol spelen bij zo’n heel traject. Ik zie het altijd als een combinatie van onderhandelen, de financiële aspecten en de emotie. InCorpe heeft dat geval een klankbordfunctie, je verkoopt je bedrijf immers maar één keer in je leven.’

Partner

Maurice is een ondernemende en gedegen finance professional. Zijn uitgebreide ervaring heeft hij opgedaan in het bankwezen en bij investeringsmaatschappij Reggeborgh. Hij weet ondernemers succesvol te adviseren en te begeleiden bij vraagstukken op het gebied van overnames, waarderingen en financieringen.

Specialismen

aantrekken groeikapitaal
bedrijf verkopen
bedrijfsovernames
bedrijfsfinanciering

Meer weten?

Heeft u een vraag over hoe InCorpe u kan helpen of adviseren?
Neem dan contact op, we maken graag kennis met u! 

Contact met InCorpe

Direct contact met ons

Antwoord binnen 24 uur

Mail naar info@incorpe.nl

Verkoop bedrijf begint vaak aan de keukentafel