Isolatiegilde overgenomen door Antea
Investeringsmaatschappij Antea heeft samen met Buy-In Manager Tom Nijhuis Isolatiegilde uit Enter gekocht, alsmede Alpine Isolatie, één van de dealers van Isolatiegilde. Namens InCorpe hebben Jan Voskamp, Tim Posthuma en Michelle Dijk voormalig eigenaar Theo Hoeflaak begeleid bij de verkoop van zijn bedrijf, het grootste isolatieplatform van Nederland.
Het Isolatiegilde
Hij is opgelucht dat het hele traject achter de rug is, want ook al was de deal exact binnen de afgesproken termijn gesloten, Theo Hoeflaak (42) vond het ook loodzwaar. Met name het due diligence onderzoek ging hem niet in de koude kleren zitten, vertelt hij. “Buiten het feit dat het veel tijd in beslag nam naast mijn normale werkweek als ondernemer, kreeg ik soms het gevoel dat alleen de negatieve aspecten van mijn bedrijf uitgelicht werden. Ik weet dat een dergelijk onderzoek gebaseerd is op het uitsluiten van risico’s, maar soms voelde het alsof er minder naar de positieve kant van mijn bedrijf werd gekeken.”
Het onderzoek had zelfs zoveel impact op Theo Hoeflaak dat hij bijna dreigde af te haken. “Omdat ik de mooie kanten van mijn bedrijf weer helder zag, ging ik twijfelen aan de verkoop. Ik volg altijd mijn hart in alles wat ik doe en achteraf vraag ik me af of dit lastig is geweest voor InCorpe.” Gelukkig had Theo Hoeflaak een perfecte klik met Jan Voskamp, Michelle Dijk en Tim Posthuma en reed hij op dit soort momenten even naar Hengelo om stoom af te blazen. Uiteindelijk werd de deal hierdoor in goede harmonie gesloten. “Bij InCorpe gaan ze heel persoonlijk te werk. Ze staan dag en nacht voor je klaar, dat heeft me er echt doorheen geholpen!”
Meer ondernemer dan manager
Zelf verwachtte Theo ook niet dat het Isolatiegilde in negen jaar tijd zo’n explosieve groei zou doormaken en dat hiermee de behoefte aan een manager zou ontstaan. “Omdat ik meer ondernemer dan manager ben, heb ik eerst nog onderzocht of ik niet voor het aantrekken van een directeur moest kiezen, maar uiteindelijk was vrijheid toch mijn belangrijkste drijfveer en koos ik voor volledige verkoop.”
Theo Hoeflaak sprak al met een aantal andere overnamepartijen voordat InCorpe op zijn pad kwam om het proces te begeleiden. “Mijn buurvrouw werkt bij een bank en zei: ‘Misschien moet je eens met Jan Voskamp praten.’ Dat deed ik en het voelde meteen goed. Hij begreep mijn beweegredenen, maar ook hoe Isolatiegilde in elkaar steekt. Belangrijk, want buiten de hulp van mijn accountant stond ik er verder alleen voor.” Ondanks het feit dat er direct overweldigende belangstelling was voor Isolatiegilde, koos Theo Hoeflaak niet voor de hoogste bieder. “Voorwaarde voor mij was dat de nieuwe eigenaar de onderneming intact zou laten. Dat was echt een wens van me, ook richting het personeel. Antea voldoet hier volledig aan en daarbij had ik gelijk een klik met managing partner Robert De Boeck.”
Wil Theo Hoeflaak nog iets meegeven aan andere ondernemers die overwegen om hun bedrijf te verkopen? “Blijf bij jezelf, het is jouw tent. Luister dus niet te veel naar goedbedoelde adviezen van derden, maar volg je gevoel. Hou de regie en durf, als het moet, ook af te haken.“, zegt hij beslist. Wat gaat Theo Hoeflaak, die pas 42 jaar is, nu doen? “Eerst ga ik de boel overdragen aan mijn opvolger Tom Nijhuis, die samen met Antea het bedrijf heeft gekocht. En daarna zie ik wel. Ik ben in elk geval niet bang voor het spreekwoordelijke zwarte gat. Eerder zat ik al in de auto’s en het beton, dus er komen vast weer nieuwe kansen op mijn pad!”
Antea
Hij vond het jammer dat Theo Hoeflaak afscheid wilde nemen van Isolatiegilde, zegt Robert De Boeck van Antea: “Theo is nog jong en bruist volop.” Dit maakte de propositie iets lastiger voor Antea, want er moest tegelijkertijd gezocht worden naar een nieuwe manager, vertelt hij. “Gelukkig zijn we ervaren hierin, dus dat was geen obstakel. Via ons netwerk vonden we Tom Nijhuis, die zowel directeur als aandeelhouder wordt. Bijkomend voordeel is dat Tom uit Twente komt. Hiermee blijven de roots van Isolatiegilde behouden, dit tot vreugde van Theo.” Robert De Boeck besloot Theo Hoeflaak te betrekken bij het vinden van de juiste opvolger, wat een goede zet bleek. “Wie kent zijn bedrijf nou beter dan Theo zelf? Het voelde heel vanzelfsprekend om hem mee te laten kijken.” Gelukkig hadden de heren gelijk een klik met elkaar, wat het hele proces aanzienlijk vergemakkelijkte. “Theo vindt het prettig dat wij zijn onderneming intact laten en dat de cultuur behouden blijft. Ik begrijp dat volkomen, want de kracht van het MKB zit’m in de identiteit.”
Waardevolle fusie-en overnamepartij
Robert De Boeck kent InCorpe nu zo’n zes jaar als fusie-en overnamepartij, maar dit was de eerste keer dat een propositie daadwerkelijk tot een transactie leidde. Ook al behartigde InCorpe niet zijn belangen, toch kijkt Robert terug op een prettige samenwerking. “InCorpe polariseert niet, maar werkt oplossingsgericht. Zij traden op voor Theo, maar verplaatsten zich ook goed in ons. Uiteindelijk hebben ze Theo duidelijk kunnen maken dat gedegen onderzoek echt nodig was, aangezien we toch met middelen van derden werken.” Pas toen de deal rond was, hoorde Robert De Boeck dat Theo Hoeflaak even overwoog af te haken. “InCorpe had hierin een belangrijke rol richting de verkoper. Zij moesten Theo goed voorlichten en hem zoveel mogelijk zorgen uit handen nemen op dat moment.”
Ook al gaat Theo Hoeflaak nu een andere kant op, het contact met Robert De Boeck blijft bestaan, aangezien Theo Hoeflaak aangegeven heeft te willen participeren in fondsen van Antea. Robert De Boeck ziet dat als een compliment. “Ondernemers als Theo zijn onze doelgroep. Dus als zij na verkoop besluiten om bij ons te investeren, betekent dit dat het hen helder is dat wij zorgvuldig en gedegen te werk gaan.”